Textbite Efficiency checklist

Hoe een boodschap gebracht wordt, is minstens zo belangrijk als de inhoud. Doeltreffendheid is de sleutel tot aanzet. We delen alleen dat wat van vitaal belang is, begrijpelijk en de tijd en aandacht van jouw unieke lezer waard.

1. Doelgroep inbeelden

Schrijf voor een slimme, nieuwsgierige persoon in de buurt van het midden van die groep.

  • Deel wat voor hen nieuw, essentieel en bruikbaar is.
  • Knip de achtergrond en extra informatie die ze al kennen weg.

2. De lat hoger leggen

Selecteer informatie welke de moeite waard is, met impact voor de lange termijn.

  • Het is beter iets uit te sluiten dan iets onwaardigs op te nemen.
  • Stel jezelf de vraag: is ‘t het waard voor mijn publiek om alles te laten vallen waar ze mee bezig zijn en dit te lezen?

3. Prioriteit geven aan de kop van de update, wat er nieuw is en waarom het belangrijk is

Kop – De titel en/of onderwerpregel.

  • Probeer niet meer dan 60 tekens te gebruiken.
  • Vertel iets concreets of maak nieuwsgierig.
  • Gebruik korte, eenvoudige woorden.

Wat is er nieuw? – De eerste zin van de update, die je lezer iets essentieels vertelt.

  • Probeer het bij één zin te houden.
  • Maak het onderscheidend; vermijd het herhalen van informatie of zinsdelen die al in de kop voorkomen.
  • Schrijf zoals je dit in het weekend zou vertellen aan iemand waarmee je goed overweg kan.

Waarom is het belangrijk? – De kritische context, die uitlegt hoe dit nieuws jouw lezer beïnvloedt.

  • Blijf kort; probeer dit ook in één strakke zin te beantwoorden.
  • Houd die slimme lezer in gedachten; waarom is dit specifiek voor hen van belang?
  • Forceer niets; als dat wat je wilt schrijven voor die lezer niet uitmaakt, laat het weg en ga verder met het volgende.

4. Stijlen voor impact

Maak de rest van de tekst verteerbaar en scanbaar om je publiek vast te houden.

  • Gebruik opsommingstekens, zodat tekstblokken opgebroken worden en er lijsten ontstaan die gemakkelijk door te bladeren zijn.
  • Leg vetgedrukte accenten in de tekst; ter versterking en om lezers dieper in de update te trekken.
  • Plaats links naar gerelateerde bronnen en diepere analyses, zolang ze maar in dienst zijn van de lezer.

5. Omzetten tot conversie (in geval van een gewenste actie na de informatieverschaffing)

Vertel prominent en letterlijk wat de lezer of bezoeker van een webpagina moet doen.

  • Probeer het aanbod in één strakke zin te omschrijven.
  • Plaats een opvallende link of button met de letterlijke, gewenste volgende actie in gebiedende wijs (bijv. ‘Vul offerteverzoek in’ of ‘Bekijk bestelmogelijkheden’).