Online communiceren

Online communicatie vraagt om bondige, duidelijke taal. Voorkom afleidingen en procesverstoringen.

Textbite verzorgt begrijpelijke updates aan collega’s of gebruikers van jouw dienst, service of product.

1 Communiceren volgens een format

Wat we doen:
We maken een plan over welke onderwerpen we communiceren, welke rubrieken, met welke frequentie en op welk tijdstip. De doelgroep komt op de eerste plaats.

Waarom het werkt:
Je collega’s (of klanten) weten wat ze kunnen verwachten. Informatie wordt makkelijker tot zich genomen, wat de productiviteit (of conversie) ten goede komt. Ze krijgen begrip of ondernemen sneller actie.

2 De lat hoger leggen voor wat het delen waard is

Wat we doen:
We filteren alles uit wat collega’s (of klanten) al weten – het vertraagt ze en verdunt je boodschap. We concentreren ons alleen op de meest belangrijke, dringende of bruikbare informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te doen of de volgende stap te zetten.

Waarom het werkt:
Minder verlamming. Het stelt je collega’s in staat slimmere zakelijke beslissingen te nemen.

3 Prioriteit geven aan essentiële details

Wat we doen:
We beginnen elke update met wat er nieuw is en waarom het ertoe doet of werkt, zodat collega’s (of klanten) snel het nieuws begrijpen en waarom het hun tijd waard is.

Waarom het werkt:
Uit universitaire studies blijkt dat lezers onmiddellijk twee vragen stellen wanneer ze een mededeling zien: Waar gaat het over? Is het relevant voor mij? Bij het onmiddellijk uitlichten van belangrijke details begrijpen en onthouden collega’s het bericht sneller.

4 Kort en gemoedelijk blijven

Wat we doen:
Gemiddeld maken we updates van minder dan 300 woorden en bestaan de alinea’s uit slechts 1 tot 4 regels. Hierdoor blijft de tekst scanbaar en raakt de lezer niet vermoeid. Eenvoudige, gemoedelijke woorden versnellen de leestijd en het begrip.

Waarom het werkt:
Lange stukken tekst met moeilijke woorden vertragen lezers. Stel je voor dat je een wekelijkse update stuurt naar 5.000 medewerkers. Lange woorden of lege details maken de leestijd 2 minuten langer dan nodig. Je zou meer dan 150 uur aan productiviteit verbranden. Effectieve online communicatie geeft je die tijd terug.

5 Bewerken en stylen voor impact

Wat we doen:
We houden verhalen compact – zorgen ervoor dat belangrijke elementen op één scherm passen – en gebruiken strategisch vetgedrukte tekst en opsommingstekens om lezers betrokken te houden.

Waarom het werkt:
Eye-tracking-onderzoeken laten zien dat men pas actief leest, zodra het menselijke oogmonster iets interessants gevonden heeft. Goede styling geeft het onderbewuste duidelijke ankerpunten die lezers dieper in de update trekken.

Eerdere opdrachtgevers

× Hoe kan ik je helpen?