Over Textbite

Harm van den Elzen

Door Harm van den Elzen

Contentspecialist en communicatieadviseur

Connectie maken op LinkedIn ➞


“IT’ers kunnen niet communiceren”, onzin natuurlijk ;-). Er is vaak helemaal geen gebrek aan communicatievaardigheden, maar een gebrek aan richtlijnen, sturing en tijd.

Logisch, want IT-landschappen veranderen razendsnel. Gebrek aan communicatie-expertise (richtlijnen, sturing en tijd) zorgt echter wel voor de dreiging van een groeiende kloof tussen technisch specialisten (IT) en andere afdelingen, wat leidt tot veel frustraties binnen organisaties.



Vlucht je, verdedig je of pak je de communicatie-uitdagingen aan?

1. Met vluchten, oftewel ‘communicatie vermijden’, vergroot je de kloof.

2. Verdedigen, oftewel ‘ad-hoc iets doen, waarvan je denkt dat het de kloof verkleint’ (een communicatietraining bijvoorbeeld), biedt tijdelijk voordeel, maar geen structurele oplossing.

3. Aanpakken zit hem in het overbruggen van de kloof: een structurele oplossing om verbinding te leggen met de organisatie via consistente en efficënte communicatie.



Voor consistente communicatie vanuit IT-teams:

Gebruik de IT Communication Assistant portal ➞



Voor efficiënte communicatie over je IT-project:

Haal een specialist in huis ➞


Tijd om bruggen te bouwen!



Case: Gemeente Amsterdam

Ik help IT en in totaal 52 directies binnen Gemeente Amsterdam met de contentmigratie van het intranet (naar SharePoint). Daarbij wordt de content gestructureerd, gebruiksvriendelijk en digitaal toegankelijk gemaakt voor 20.000 interne medewerkers.


Case: TenneT TSO

Bij TenneT werken zo’n 8000 medewerkers. Ik was het aanspreekpunt voor diverse IT-teams op de IT-afdeling met betrekking tot communicatie over projecten en lopende zaken.

Van communicatie over (major) incidenten en changes, tot kennisdeling over projecten op het intranet en serviceportaal.

Lopende projecten waren o.a. de vervanging van 4000 laptops en de uitrol van Microsoft 365.


Case: Toppy

Toppy (e-commerce) bestond voorheen uit 8 verschillende webshops. Als contentspecialist ondersteunde ik zowel IT als marketing met de migratie naar één webshop.



IT Communication Assistant portal

Vanuit mijn ervaringen met IT-teams binnen IT Service Management (ITSM), heb ik zelfstandig een portal met toolkit ontwikkeld voor het opstellen van professionele communcaties.

Er is behoefte aan richtlijnen. Inconsistente en inefficiënte communicatie leidt tot frustraties binnen organisaties en IT-managers worden hier verantwoordelijk voor gesteld.

Met de IT Communication Assistant portal worden IT-professionals voorzien van het belangrijkste gereedschap om stevige bruggen te bouwen richting stakeholders, in het bijzonder eindgebruikers.

Ontdek de portal / toolkit (direct beschikbaar)

×

Neem hier contact op via WhatsApp.

×