“IT’ers kunnen niet communiceren”, onzin natuurlijk ;-). Er is vaak helemaal geen gebrek aan communicatievaardigheden, maar een gebrek aan richtlijnen, sturing en tijd.
Logisch, want IT-landschappen veranderen razendsnel. Gebrek aan communicatie-expertise (richtlijnen, sturing en tijd) zorgt echter wel voor de dreiging van een groeiende kloof tussen technisch specialisten (IT) en andere afdelingen, wat leidt tot veel frustraties binnen organisaties.
Vlucht je, verdedig je of pak je de communicatie-uitdagingen aan?
1. Met vluchten, oftewel ‘communicatie vermijden’, vergroot je de kloof.
2. Verdedigen, oftewel ‘ad-hoc iets doen, waarvan je denkt dat het de kloof verkleint’(een communicatietraining bijvoorbeeld), biedt tijdelijk voordeel, maar geen structurele oplossing.
3. Aanpakken zit hem in het overbruggen van de kloof: een structurele oplossing om verbinding te leggen met de organisatie via consistente en efficënte communicatie.
Ik help IT en in totaal 52 directies binnen Gemeente Amsterdam met de contentmigratie van het intranet (naar SharePoint). Daarbij wordt de content gestructureerd, gebruiksvriendelijk en digitaal toegankelijk gemaakt voor 20.000 interne medewerkers.
Case: TenneT TSO
Bij TenneT werken zo’n 8000 medewerkers. Ik was het aanspreekpunt voor diverse IT-teams op de IT-afdeling met betrekking tot communicatie over projecten en lopende zaken.
Van communicatie over (major) incidenten en changes, tot kennisdeling over projecten op het intranet en serviceportaal.
Lopende projecten waren o.a. de vervanging van 4000 laptops en de uitrol van Microsoft 365.
Case: Toppy
Toppy (e-commerce) bestond voorheen uit 8 verschillende webshops. Als contentspecialist ondersteunde ik zowel IT als marketing met de migratie naar één webshop.
IT Communication Assistant portal
Vanuit mijn ervaringen met IT-teams binnen IT Service Management (ITSM), heb ik zelfstandig een portal met toolkit ontwikkeld voor het opstellen van professionele communcaties.
Er is behoefte aan richtlijnen. Inconsistente en inefficiënte communicatie leidt tot frustraties binnen organisaties en IT-managers worden hier verantwoordelijk voor gesteld.
Met de IT Communication Assistant portal worden IT-professionals voorzien van het belangrijkste gereedschap om stevige bruggen te bouwen richting stakeholders, in het bijzonder eindgebruikers.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.